Net als de rest van de wereld, is ook Bureau Fris in een onwerkelijke situatie terechtgekomen. Face-to-face-onderzoeken zijn geannuleerd of uitgesteld tot nader te bepalen datum, ruimtes staan leeg en respondenten moeten worden afgebeld. Maar het team van Bureau Fris rust niet voor alle puzzelstukjes passen. Ook nu niet. Stephanie en Tyas vertellen hoe dat eruitziet.
Positief verrast
Stephanie Groot: ‘Als eigenaar en een van de drie managing directors van Bureau Fris vraag ik me af en toe wel af hoe we deze crisis gaan doorstaan. Hoe houden we onze mensen aan het werk en kunnen we straks de huur en de salarissen nog wel betalen? Maar ook nu word ik weer positief verrast door hoe sterk en hecht ons team is en hoeveel we aankunnen. Ook doet het heel veel met me te merken dat zelfs klanten – waarvan we sommigen al bijna vijftien jaar kennen – echt met ons meedenken en meevoelen. Dat is natuurlijk wederzijds!
Goede basis
Tyas Lustenhouwer, accountmanager: ‘Op dit moment werken we voornamelijk thuis. Twee, maximaal drie mensen zijn bij toerbeurt op kantoor om voor de broodnodige dingen te zorgen. We merken dat iedereen bezorgd is om elkaar en rekening met elkaar houdt, met elkaars voorkeuren en mogelijkheden en onmogelijkheden. De cultuur die we hier normaal op kantoor hebben, zet zich door nu we veelal op afstand werken. We houden contact via Microsoft Teams, zodat we af en toe dingen onderling kunnen bespreken zoals we dat gewend zijn en zo’n twee keer per week houden we een gezamenlijke call via Fris Online, onze communicatietool en samenwerkingsplatform dat gebaseerd is op Zoom. Dan bespreken we de stand van zaken rondom de coronacrisis, maar ook over wervingen die eraan komen en hoe we het werk gaan managen. Onze basis is goed, en dat merken we nu extra sterk.’
Niet met de trein
‘Wat ik ook heel fijn vind, is hoe de directie met ons meedenkt’, zegt Tyas. ‘Zo woon ik bijvoorbeeld als enige teamlid in Utrecht en trein ik normaalgesproken naar werk. Dat vind ik in de huidige situatie een behoorlijk a-relaxte gedachte. De directie bood me meteen gratis parkeerkaarten aan, zodat ik – als ik aan de beurt ben om op kantoor te werken – gewoon met mijn auto kan komen en de trein kan vermijden.’
Flinke leercurve
‘Wij denken met onze mensen mee, maar dat geldt ook andersom’, is de ervaring van Stephanie. ‘Iedereen wordt creatief en denkt mee hoe wij toch onze klanten kunnen helpen. Gelukkig hebben we al jaren ervaring met Fris Online. Deze efficiënte en gebruiksvriendelijke tool is een absolute voorloper in marktonderzoek. Het kan gebruikt worden voor individuele gesprekken maar ook groepsgesprekken zijn erg eenvoudig en snel op te zetten. We gebruiken het niet alleen vaak voor onze eigen meetings, maar ook voor online onderzoeken, bijvoorbeeld als we moeilijk te bereiken doelgroepen hebben. Op dit moment is dat in principe iedereen, dus we zijn dankbaar dat we die ervaring al hadden. Al heeft Tyas de afgelopen dagen een flinke leercurve doorgemaakt.’
Alleen het drankje ontbrak
‘Ik heb inderdaad een paar heel leerzame dagen achter de rug. Want ondanks onze ervaring met Fris Online, viel er hier en daar nog wel wat aan te scherpen. Maar dat is gelukt! Vorige week heb ik dan ook een succesvolle online bijeenkomst met twee focusgroepen geleid. Ik had een gespreksleider ingehuurd die vanuit huis het gesprek leidde, er waren acht deelnemers die online meededen en een aantal meekijkers die anoniem mee konden kijken. Ik was het hele gesprek aanwezig om hun online gastheer te zijn. Ik heette alle aanwezigen welkom via chat, bracht ze van de wachtruimte naar de onderzoeksruimte, het was eigenlijk net als op locatie, alleen kon ik ze geen drankje aanbieden. Er was zelfs een livetolk aanwezig, die thuis vanaf de computer meeluisterde en de Nederlandse audio naar het Engels vertaalde. Tijdens het feedbackgesprek bleek dat deze klant – die normaalgesproken een beetje pittige feedback niet schuwt – dik tevreden was. Een mooie opsteker voor ons, maar dat geeft ook andere klanten het vertrouwen dat we ook online heel veel kunnen.’
Betrokken en flexibel
‘Deze ervaringen geven natuurlijk heel veel vertrouwen. We zeggen dat we betrokken en flexibel zijn, in een tijd als deze blijkt maar weer eens dat we dat ook echt zijn. Met het hele team!’, besluit Stephanie.
Meer weten?
Nieuwsgierig hoe Bureau Fris jouw organisatie kan helpen met online onderzoek? Of wil je meer weten over onze communicatietool Fris Online? Neem gerust vrijblijvend contact op. We praten graag met je verder.
Je kunt ook eerst hier wat meer lezen over onze communicatietool Fris Online.