Over het nut van marktonderzoek heersen soms wat misverstanden. Het zou duur zijn en bovendien overbodig. Marktonderzoeker Catelijne Rutten van Nwsgrg vertelt in deze blog wat de toegevoegde waarde van marktonderzoek is en wat een investering in marktonderzoek je oplevert.
Nieuwsgierige blik
De naam van mijn onderzoeksbureau is Nwsgrg en dat geeft precies weer waar ik voor sta: ik kijk al twintig jaar lang met een open, onbevangen en nieuwsgierige blik naar onderzoeksvraagstukken en zorg voor praktische toepasbaarheid van de onderzoeksresultaten binnen een organisatie of bedrijf.
Inzicht
Marktonderzoek is heel zinvol om te doen, omdat je met relatief weinig middelen veel waardevolle info kunt achterhalen. Daardoor verdient de investering zich altijd terug. Je voorkomt dat je een product introduceert dat totaal niet aanslaat bij de doelgroep, en sterker nog: je kunt je product of dienst zo finetunen dat het nog beter wordt, waardoor je meer omzet kunt draaien. Vaak horen mensen die bezig zijn met de ontwikkeling van een product zelf niet tot de doelgroep van dat product. Natuurlijk kun je dan van alles bedenken, maar of het echt aan zal slaan weet je niet. Als je kinderwagens ontwikkelt, maar je hebt zelf – nog – geen kinderen, zie je ongetwijfeld dingen over het hoofd die door een gebruiker als heel belangrijk worden gezien. Door onderzoek te doen, creëer je inzicht waarmee je tot een beter product of een betere dienst komt.
Onderbuik is vaak geen goede raadgever
Vandaag nog las ik over een leasemaatschappij die z’n privateleasecontracten had aangepast. Zo’n contract heeft normaal gesproken een looptijd van vijf jaar. Deze maatschappij had bedacht om als lokkertje in het contract op te nemen dat het na één jaar beëindigd kon worden. De achterliggende gedachte? Dat doet uiteindelijk toch niemand. Fout. Heel veel mensen doen dat dus. En dan zit je als leasemaatschappij mooi met al die leaseauto’s van een jaar oud. Als ze dit idee vooraf onderzocht hadden, was het idee nooit van de grond gekomen. Zo worden er vaker dingen op buikgevoel gedaan, die eenvoudig te testen zijn. En als je dan kijkt naar bijvoorbeeld kosten die je kwijt bent aan de ontwikkeling en aan marketing, dan zijn de kosten voor het doen van marktonderzoek maar een fractie daarvan.
Draagvlak
Marktonderzoek kun je doen voorafgaand aan een nieuwe introductie van een product of dienst, maar ook bijvoorbeeld als er meer draagvlak moet komen binnen een organisatie. Als leidinggevende kun je wel iets bedenken, maar daar denken je medewerkers misschien wel heel anders over. Door de eindconsument aan het woord te laten, en je aanbod zo aan te passen dat die eindgebruiker enthousiast is, krijg je ook je organisatie mee in dat enthousiasme.
Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Met kwantitatief onderzoek probeer je feiten te achterhalen. Dit wordt gedaan aan de hand van gestructureerde vragenlijsten die voor alle respondenten hetzelfde zijn, met daarin vooral gesloten vragen. De resultaten hiervan worden gepresenteerd in cijfermatige rapporten. Bij kwalitatief onderzoek gaat meer om het waarom. Het richt zich op interpretaties en ervaringen van mensen, en de uitkomst is meer beschrijvend dan feitelijk. Door de twee typen onderzoek te combineren, vergroot je de waarde van het onderzoek.
Onderzoek onder individuen of in groepen
Bij kwalitatieve onderzoeken kun je mensen individueel bevragen of in groepen. Sommige onderwerpen liggen gevoelig, zoals bijvoorbeeld de financiële situatie binnen een gezin. Dat leent zich meer voor individuele gesprekken. Andere onderwerpen, zoals boodschappen doen of koken, lenen zich juist weer goed voor een discussie. Dan is het leuk om voor groepsgesprekken te kiezen.
Geen omkijken naar de randvoorwaarden
Om marktonderzoek te doen is uiteraard een marktonderzoeksbureau nodig. Maar voor een onderzoeker is het heel fijn als hij of zij zich volledig kan focussen op de inhoud. Door een full-service facilitair partner in te schakelen, weet je zeker dat je geen omkijken meer hebt naar alle randvoorwaarden. Respondenten, een notulist, een tolk, een locatie inclusief hosts en catering of een goed werkende videotool, wordt allemaal geregeld. Zo kan de onderzoeker alle energie in het onderzoek steken. Wel zo efficiënt.
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe zo’n marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Neem gerust vrijblijvend contact met Stephanie Groot op. We vertellen je er graag alles over.