Bureau Fris staat bekend om de persoonlijke benadering. Zo doorkruiste Tyas Lustenhouwer, accountmanager relatiebeheer bij Fris, Amsterdam met een camera onder de arm om een onderzoek te redden. In deze blog vertelt Tyas hoe dat zit.
Creatieve oplossing
Van origine doen wij bij Bureau Fris heel veel onderzoek op locaties. Tijdens de coronacrisis vonden veel onderzoeken online plaats. Gelukkig hebben we tools als Zoom en Microsoft Teams, wat prima werkt. Veel van onze klanten werken ook met eigen tools en bedenken hun eigen onderzoeksopzet. Zo deed een Engelse klant van ons onderzoek in opdracht van een grote levensmiddelenfabrikant. Normaalgesproken deden zij de onderzoeken bij de respondenten thuis. Zo werden er getest hoe mensen bepaalde voedselproducten serveren en hoe er met verpakkingen werd omgegaan, dat soort zaken. Omdat onderzoek aan huis geen optie meer was, kwamen zij met een creatieve oplossing om deze onderzoeken gedurende 2020 toch doorgang te laten vinden. Het werd een hybride oplossing: ze kozen ervoor mensen eens per kwartaal opdrachten te laten uitvoeren via een app, in combinatie met een camera in de huiskamer.
Geen argwaan
In eerste instantie waren wij bang voor argwaan bij de respondenten. Willen mensen wel zo’n camera in huis, waar staat dat apparaat, is dat niet heel privacygevoelig, waar gaat die data heen. Maar onze klant verzekerde ons dat eerdere ervaringen uitwezen dat de respondenten daar heel positief instonden. De camera zou alleen van acht uur ’s ochtends tot zes uur ’s middags aan staan, en als iemand iets wilde laten verwijderen, werd dat verzoek zonder problemen ingewilligd. Zo was er een mevrouw geweest wiens gesprek met de creditcardmaatschappij op camera was vastgelegd. Dat gesprek was zonder morren direct gewist. Het ging onze klant puur om de momenten met de familie, als er bepaalde gerechten op tafel komen.
Hands-on-ervaring
Wij zijn op zoek gegaan naar drie gezinnen die tijdens Sinterklaas – coronaproof – familieleden op bezoek kregen. We selecteerden een gezin in Maastricht, een in Amsterdam Oost en een in Amsterdam West. De camera’s werden naar Bureau Fris opgestuurd, in een enorm pakket waarin ook een wifi-antenne, netwerkkabels en verloopstukken zaten. Het hele pakket hebben wij herverpakt en opgestuurd naar de deelnemers. Uiterlijk 4 december moest alles bij de respondenten klaar staan. Helaas kwam één pakket niet aan. Gelukkig hadden wij de beschikking over een reservecamera. Die heb ik opgepakt en naar het panellid gebracht. Ik heb zelf alles geïnstalleerd, waardoor ik direct wat hands-on-ervaring had, zodat ik de andere gezinnen ook beter kon bijstaan bij de installatie. Later heb ik de hele installatie ook zelf weer afgebroken en opgehaald.
Beloofd is beloofd
Natuurlijk – dat zal je altijd zien – werd de vermiste camera een uur later alsnog bij het panellid bezorgd, maar door zelf het initiatief te nemen kon ik heel veel stress bij onze klant wegnemen. Alles voor blije klanten en blije respondenten. Als wij iets beloven, dan komen wij die belofte ook na, zo simpel is het.
Nieuwsgierig?
Heb je binnenkort een mooi onderzoek op het programma staan en wil je meer weten over hoe dat in z’n werk gaat online of op locatie in de 1,5-metersamenleving? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op.