Nieske Witlox runt, samen met Maudie Kunst, kwalitatief marktonderzoeksbureau CO-efficiënt. Hoewel online onderzoek nooit de primaire methode was voor kwalitatief onderzoek, is dat tijdens de coronacrisis totaal veranderd. In deze blog vertelt Nieske wat de voordelen zijn van online onderzoek en waarom zij het toch heel fijn vindt dat onderzoek op locatie weer toegestaan is.
Omslag
Maudie en ik zijn 26 jaar geleden begonnen met ons onderzoeksbureau CO-efficiënt. Wij richten ons volledig op kwalitatief onderzoek, en logischerwijze deden we de meeste onderzoeken op locatie. Toen we in maart 2020 werden opgeroepen zo veel mogelijk vanuit huis te werken, hebben we direct een omslag naar online kwalitatief onderzoek gemaakt, voor zowel de individuele als de groepsinterviews. In de zomer van 2020 hebben we nog een paar onderzoeken op locatie gedaan, maar 99 procent was toch wel online.
Superblij
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk best fan ben geworden van online. Het is een prima manier van onderzoek doen, zeker als je doelgroep een brede geografische spreiding kent. Bij groepsdiscussies is het iets lastiger om de groepsdynamiek tot stand te brengen, maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Desondanks zijn we superblij met de versoepelingen en dat we gewoon weer in levenden lijve met mensen kunnen praten, zonder beeldscherm ertussen. Dat is toch echt het allerleukst.
Tiptop in orde
Een van onze eerste projecten op locatie was bij Bureau Fris in Amsterdam-West, bij ons om de hoek. Dit ging om een face-to-face onderzoek onder respondenten van 70 jaar en ouder, over iets nalaten aan een goed doel. Alle respondenten waren volledig gevaccineerd, dus het was helemaal veilig om ze op locatie uit te nodigen. En omdat we hen door een tijdschrift wilden laten bladeren, was dit ook de aangewezen methode. Het was heerlijk om mensen weer live te kunnen begroeten, ze een kopje koffie of thee te kunnen overhandigen, dat is toch wezenlijk anders dan online. De klant keek nog wel op afstand mee via een livestream, dat had Fris goed geregeld. Sowieso was alles tiptop in orde, dat kun je wel aan Bureau Fris overlaten.
Online niet meer weg te denken
Ook al mogen we nu weer onderzoek doen op locatie, online is niet meer weg te denken. Er wordt zelfs soms specifiek om gevraagd, juist omdat je dan respondenten uit het hele land bij je onderzoek kunt betrekken. Voor een groot deel levert het ook dezelfde resultaten op. Ik denk dat we nu kritischer dan ooit bij elk onderzoek de plussen en minnen goed moeten afwegen. Zo kunnen we elke keer weer de juiste methode bij het onderzoek kiezen.
Meer weten?
Face-to-face onderzoek blijft voor sommige onderzoeken de beste methode! Dit kan in Amsterdam en Rotterdam helemaal veilig, in de eigen ruimtes van Bureau Fris. Klik hier voor foto’s van onze vestiging in Amsterdam. Wil je meer weten over hoe marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op.