Vanavond is er weer een persconferentie. De verwachting is dat er flinke versoepelingen gaan worden aangekondigd. Net als iedereen zijn wij daar enorm blij mee. Hoe goed onze ervaringen ook zijn met online onderzoek, er gaat soms toch niets boven face-to-face onderzoek. In deze blog vertelt Stephanie Groot over haar ervaringen.
Online prima manier van onderzoek doen
Net als Nieske Witlox en Maudie Kunst, eigenaren van kwalitatief marktonderzoeksbureau CO-efficiënt, hebben wij als Bureau Fris tijdens de coronacrisis al snel de waarde en de mogelijkheden ontdekt van online kwalitatief marktonderzoek. Als je niet lekker bij elkaar kunt kruipen, dan is online een prima manier van onderzoek doen, zeker als je doelgroep een brede geografische spreiding kent.
Vaak heeft offline onderzoek toch de voorkeur
Een week of twee geleden hebben we eindelijk weer onderzoek mogen faciliteren in onze onderzoeksruimtes in Amsterdam! Uiteraard volgens de regels van het RIVM. Wij hadden de juiste deelnemers verzorgd, zoals we dat altijd doen, hoe uitdagend het onderzoek ook is, en de koffie én heerlijke versnaperingen stonden klaar. Leuk voor de respondenten, maar ook onze opdrachtgevers – de moderators en marktonderzoekers waar wij nauw mee samenwerken – lieten al via onze LinkedIn-pagina weten niet te kunnen wachten om weer onze kant op te komen.
CO2-neutraal onderzoek
Als onze klanten kiezen voor face-to-face onderzoek, compenseren wij de CO2-uitstoot van elke onderzoeksdag. Voor elk onderzoek op onze locatie in Amsterdam of via FrisTo Go planten wij, in samenwerking met Trees for All, twee bomen. Zo zijn wij het eerste en enige facilitair bureau voor marktonderzoek dat CO2-neutraal-onderzoek mogelijk maakt. Wij hebben inmiddels meer dan 40 bomen kunnen planten! Er zijn zelfs al respondenten die aangeven hun vergoeding om te willen zetten in bomen. Geweldig toch?!
In the mix
Ondanks dat de Nationale Onderzoeksmonitor laat zien dat online en digitaal onderzoek de toekomst heeft en offline onderzoek zal afnemen, zien wij dat offline onderzoek elke keer als het kan toch weer de voorkeur heeft. De klant bepaalt de juiste methode bij het onderzoek, wij denken mee wat praktisch is. Omdat onze database met respondenten een landelijke dekking heeft, heeft online onderzoek ook een toegevoegde waarde. Als het nodig is, sturen we zelfs pakketten – denk aan snoep, frisdrank of wasmiddel – naar de respondenten op ter voorbereiding van het online onderzoek. Wat klanten wel aangeven bij onderzoek in onze ruimtes, is dat ze de dynamiek met de respondenten fijn vinden en dat de klant in de andere ruimte mee kan kijken, wat heel prettig werken is. Soms is face-to-face onderzoek toch echt van toegevoegde waarde, soms heeft online de voorkeur en soms maken we er een mooie mix van. Geen uitdaging is ons te groot!
Nieuwsgierig?
Wil je weten hoe marktonderzoek bij ons precies in z’n werk gaat? Online of face-to-face? Neem een kijkje bij onze locatie Amsterdam. Ons team staat weer klaar om jullie en de respondenten te ontvangen! Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met Stephanie Groot op. Ze vertelt je er graag alles over.