Om goed onderzoek te doen, heeft een marktonderzoeker de juiste groep respondenten nodig. En die respondenten moeten natuurlijk na zo’n onderzoek happy de – virtuele of fysieke – deur uitlopen. Fien Lousberg, projectleider, en Sam van Diest, facilitymanager, vertellen hoe ze dat steeds weer voor elkaar krijgen, online én offline.
Het hele traject
Fien: ‘In het hele traject van het werven van respondenten tot het moment dat een respondent de deur weer uitloopt of de Zoom-meeting beëindigd, is Sam met name verantwoordelijk voor de facilities. Hij regelt zaken als de locaties en externe partijen zoals notulisten of tolken. Zelf begeleid ik het project, vanaf de vraag van de marktonderzoeker, tot aan het indelen van de respondenten en de administratieve afronding.’
Prettig, professioneel en gastvrij
Sam: ‘Het zorgen voor blije respondenten begint eigenlijk al voor ze respondent zijn. Onze uitnodigingen op social media, de website en via mail zijn al op een heel vriendelijke en toegankelijke manier geschreven. Dat geeft al direct een goed gevoel. Als iemand reageert en wordt uitgenodigd, zetten we die toon door in het telefonisch contact, in de mails die we sturen ter bevestiging. Ook de host die de respondenten online of op locatie ontvangt, zorgt dat die prettige sfeer wordt doorgezet. Online is het wat lastig om mensen iets lekkers aan te bieden, dan blijft het bij een kort praatje. Bij offline bezoeken, krijgen de respondenten altijd iets te drinken met iets lekkers erbij. Maar ook de onderzoekers die we inzetten zijn hele leuke mensen, dat is belangrijk voor de sfeer tijdens het onderzoek. Bij het afscheid vragen we altijd nog even of er vragen zijn. En we betalen de vergoedingen altijd netjes op tijd. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Dat hele plaatje maakt dat de respondenten eigenlijk altijd tevreden de deur uitgaan of op ‘Leave Meeting’ drukken. Je kon het ook lezen in onze vorige blog. Zo gaf één van de respondenten aan dat de communicatie bij ons, zowel per mail als per telefoon, altijd prettig, professioneel en gastvrij is. Daar doen we ook stinkend ons best voor, maar het is altijd fijn het van een ander te horen. Het is niet voor niets dat veel respondenten regelmatig bij ons terugkomen.’
Heel duidelijke uitleg
Fien: ‘Wat ik ook belangrijk vind, is dat we altijd heel duidelijke uitleg geven aan de respondenten. Wat kunnen ze verwachten? Voor ons is het allemaal heel vanzelfsprekend, maar voor hen niet, zeker niet als ze voor het eerst aan een onderzoek meedoen. Dat gaf bijvoorbeeld Jos uit onze eerdere blog aan: ‘Ook aan de telefoon zijn de medewerkers van Bureau Fris superaardig en alles wordt duidelijk besproken en uitgelegd.’ Zeker tijdens de coronacrisis, op de momenten dat onderzoek op locatie weer even mogelijk was, is het belangrijk heel helder te zijn. Wat is ons coronaprotocol, hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn bij een onderzoek, dat soort zaken. En we geven mensen altijd de kans zich terug te trekken als ze zich toch om een of andere reden niet prettig voelen.’
De sfeer is gebleven
‘Dat is zeker belangrijk’, vult Sam aan. ‘Dat gevoel van veiligheid. Helaas is het nu even een no-go met onderzoek op locatie, maar toen het wel mocht vertelden we al in de bevestigingsmail hoe ons protocol eruitziet, we hebben een filmpje gemaakt om te laten zien welke spullen we hebben, zoals plexiglas schermen, ontsmettingsgel, handschoentjes, instructies op de vloer en op de wanden, maar ook dat we voldoende afstand houden en de ramen lekker openzetten. En hadden we normaal grote kannen water, een schaal met fruit en iets lekkers op tafel staan, nu krijgt iedereen een eigen kan en een verpakte versnapering zoals een zakje snoepjes, een verpakte mueslireep en een stuk fruit. Ja, door de coronacrisis is er het een en ander veranderd, maar de sfeer die Bureau Fris met zich meebrengt, en het gevoel dat we de respondenten meegeven, is gebleven. Onze kernwaarden zijn niet voor niets: professioneel, persoonlijk, betrouwbaar, creatief en flexibel.’
Interesse?
Wat zou jij als onderzoeker nog willen meegeven aan Bureau Fris? Stuur ons gerust een mail, stellen we op prijs! Meer weten over Fris Online? Hier lees je alles. Natuurlijk kun je ons ook even bellen op 020 – 530 50 00!