Bij Bureau Fris draaien we onze hand niet om voor een uitdaging als het gaat om het faciliteren van marktonderzoek. Wij kijken niet naar wat er niet kan, maar we kijken naar hoe we het onmogelijke toch mogelijk kunnen maken. In deze blog vertelt Niki Bakker, senior accountmanager bij Bureau Fris, over twee uitdagende out-of-the-box-projecten die we tot een succesvol einde hebben weten te brengen.
Onderzoek naar ADHD met grote steekproef
In november faciliteerden wij een leuk en uniek onderzoek waarbij respondenten thuis of bij ons op locatie in Amsterdam of Rotterdam een app testten. Met deze app onderzocht onze opdrachtgever een nieuwe techniek om tekenen van ADHD te registreren. In totaal deden er 460 mensen mee met de test, 275 bij ons op locatie en 185 vanaf huis. Vaak zijn onderzoeken met een dergelijke steekproefgrootte op basis van een survey, wat redelijk rechttoe rechtaan is. Dit onderzoek bracht een flinke facilitaire uitdaging met zich mee. Voor de mensen op locatie moesten we bijvoorbeeld koptelefoons en speciale toetsenborden regelen. Omdat een deel van de respondenten de app testte op een iPad of iPhone moesten deze gehuurd en juist geconfigureerd worden. De app zelf zorgde ook voor een aantal vragen vooraf en bij zo’n grote steekproef kan er altijd een kleine technische storing optreden bij een telefoon of tablet.
‘De data werden direct ingezet bij het diagnosticeren. Heel praktisch dus.’
Direct aan de slag met het resultaat
Wat heel leuk was aan dit onderzoek, was dat ook onze eigen collega’s mee konden doen. Normaal zijn wij uitgesloten van deelname, maar nu mocht iedereen meedoen. Een waardevolle ervaring. Ook was het bijzonder dat de opdrachtgever de data die dit onderzoek opleverde direct heeft kunnen inzetten bij het diagnosticeren van ADHD. Heel praktisch dus.
Onderzoek naar klantreis in de winkel
Een ander bijzonder onderzoek dat wij hebben gefaciliteerd was voor een winkel in Roosendaal. Onze opdrachtgever wilde weten hoe mensen een bezoek aan hun winkel ervaren. Door mensen met een eyetrackingbril door de winkel te laten lopen, kun je inventariseren waar ze naar kijken en of bepaalde promoties al dan niet opvallen. Na afloop van het winkelbezoek kregen de deelnemers nog een survey, waarin gevraagd werd of ze specifieke dingen hadden gezien en wat ze ervan vonden.
‘Ter plekke hebben we mensen uit het winkelende publiek benaderd’
In de helft van de tijd onze doelstelling behalen
In plaats van het gebruikelijke voortraject waarin we respondenten zoeken, indelen en nabellen, zijn we met ons team naar de locatie gegaan en hebben we ter plekke mensen uit het winkelende publiek benaderd. Dat brengt altijd een zeker risico met zich mee: ga je het gewenste aantal respondenten daadwerkelijk werven of niet? We hadden er alle vertrouwen in en terecht. In plaats van de geplande vier dagen, hadden we aan anderhalve dag genoeg om de doelstelling te halen.
Meer weten?
Word jij ook graag ontzorgd tijdens je uitdagende – of minder uitdagende – onderzoek of zoek je een bijzondere doelgroep waarmee je in gesprek wilt? Wil je weten hoe marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op. Benieuwd hoe wij de CO2-uitstoot van onderzoek op locatie compenseren? Daarover lees je hier meer.