Van zaterdag 22 februari tot en met zondag 1 maart waren wij van Bureau Fris te vinden op de 75ste editie van de Huishoudbeurs. Een mooie gelegenheid om contact te leggen met potentiële respondenten. Yentl Reinderts, onze stagiair marketing en communicatie, hielp ons daarbij. In deze blog deelt ze een aantal van de meest interessante inzichten.
Neus in de boter
Als student Marketing & Communicatie aan het ROC in Amsterdam zocht ik een stageplek voor mijn afstudeeropdracht. Mijn buurman werkt bij Bureau Fris en stelde me voor eens langs te komen. Ik viel met mijn neus in de boter! Coen was – naast alle lopende projecten – druk bezig met de organisatie van de Huishoudbeurs, en kon daar wel wat ondersteuning bij gebruiken. Nog geen anderhalve week later stond ik met Stephanie en Liselot in de RAI onze stand op te zetten.
Ruim 1.300 mensen lieten hun gegevens achter
Vanaf zaterdag de 22e hebben we negen dagen met z’n allen geknald. Ik weet niet of ik ooit vrijwillig als bezoeker naar de Huishoudbeurs zal gaan, maar om het als afstudeerder en standhouder mee te maken was echt heel leuk. Wat een massa mensen! En dan te bedenken dat het de eerste dagen, zo vlak na carnaval, in verhouding nog vrij rustig was. Uiteindelijk hebben we van 1.340 mensen de gegevens weten te verzamelen. Minder dan we vooraf hadden verwacht – ikzelf had gegokt op 7.000 en de laagste inschatting was 4.000 – maar uiteindelijk is het wel bijna één procent van het totaal aantal bezoekers van de Huishoudbeurs en dat is niet mis.
Een paar leuke feitjes
Negentig procent van de mensen die hun gegevens bij ons hebben achtergelaten is vrouw. Dat komt overeen met het percentage vrouwelijke bezoekers van de Huishoudbeurs. Bijna de helft van de ingeschrevenen komt uit de provincies Noord- en Zuid-Holland. De meeste mensen vallen in de leeftijdscategorie van 36 tot 50. De gemiddelde leeftijd van de beursbezoeker is 45 jaar, dus ook wat dat betreft is dat ongeveer wel zoals verwacht. Toch hebben ook ruim driehonderd jongeren tot 25 jaar zich ingeschreven, wat weer zorgt voor een leuke verdeling.
Nooit genoeg
Nu is het een kwestie van de gegevens controleren. Zoals verwacht zijn er toch een aantal mensen die zich hebben ingeschreven met valse gegevens, zoals telefoonnummer 06-12345678. Mensen doen vreemde dingen om een reisje naar Parijs te winnen. Maar naar verwachting kunnen we ruim duizend mensen aan onze database toevoegen. Die respondenten zullen we zo snel mogelijk uitnodigen voor een onderzoek. De hoop is dat zij vervolgens ook familieleden en vrienden enthousiasmeren. Want we hebben natuurlijk nooit genoeg leuke frisse respondenten.
Leuke afstudeeropracht
Voor mij persoonlijk was dit een superleuke stageopdracht. Nu moet ik alle learnings nog vastleggen in mijn afstudeerscriptie, maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Benieuwd?
Ben je nu op zoek naar een specifieke groep van respondenten? Of ben je benieuwd wat we verder voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact op. We praten graag met je verder.