Webinar terug zien? Laat hier je emailadres achter en bekijk hem online via deze link: https://www.bureaufris.nl/webinar/
CL.HRM is een organisatie die kleine en middelgrote organisaties helpt op gebied van HR. Dat kan gaan om personeelsvraagstukken, het aantrekken en ontwikkelen van talent, of om het slim en efficiënt (samen-)werken. In deze blog: wat CL.HRM voor Bureau Fris betekent en wat brengt slim werken Bureau Fris?
Hernieuwde focus
We schreven al eerder over hoe Bureau Fris haar focus richt op het creëren van ruimte voor verdere professionalisering van een gezonde en toekomstgerichte organisatie. Binnen de hernieuwde doelstellingen is een grote rol weggelegd voor efficiëntere en slimmere interne processen en voor Bureau Fris als fijne werkplek, waar slim en fijn samenwerken in zelfsturende teams centraal staat. Om meteen de daad bij het woord te voegen heeft Stephanie contact gezocht met CL.HRM, een bureau dat als externe HR-partner organisaties helpt met personeelsvraagstukken.
Meer met minder stress
Stephanie: ‘We hebben CL.HRM ingeschakeld om meer structuur in onze HR te krijgen en om niet alleen slim en efficiënt maar ook heel concreet met onze nieuwe (HR) doelstellingen aan de slag te gaan. Dit is niet alleen een fijne ondersteuning voor mij en Augusta, maar is ook voor onze medewerkers heel fijn. Onderdeel van de ondersteuning die CL.HRM biedt, is Slim Werken. Dit bestaat uit begeleiding en praktische handvatten om te zorgen dat iedereen binnen Fris efficiënt en slim samenwerkt en meer gedaan krijgt met minder stress.’
Externe HR-partner, net als je boekhouder of IT-partner
Linda van der Kolk van CL.HRM: ‘Wij helpen organisaties met hun personeelsvraagstukken, in de breedste zin van het woord. Dat kan gaan om een reorganisatie, om on- en offboarding of om het aantrekken, behouden en ontwikkelen van je talent. Maar ook om vraagstukken als: hoe bouw ik een functiehuis, hoe ga ik goed om met de jaarlijkse functiegesprekken. Het is echt heel breed. Heb je geen HR-manager, maar heb je er – tijdelijk – wel een nodig, dan huur je ons in, net als je dat doet met een boekhouder of een IT-partner.’
Verbinding en motivatie
‘Sinds de uitbraak van het coronavirus is thuiswerken een hot topic. Mogen mijn medewerkers thuiswerken en hoe vul ik dat in? In de afgelopen periode is er meer dan gemiddeld aandacht voor Slim Werken. Organisaties zoeken nieuwe manieren om met elkaar samen te werken. Welke overlegstructuur hou je aan, hoe blijven je mensen in verbinding met elkaar en hoe hou je je mensen gemotiveerd? Veel organisaties zijn actief met hun doelstellingen voor 2021 aan de slag gegaan, om te zorgen dat alle medewerkers maximaal gemotiveerd zijn. Ook Bureau Fris is daarmee aan de slag gegaan, en wij hebben ze mogen helpen. Al snel hadden ze hun doelstellingen voor 2021 op orde, en in een hele leuke teamsessie hebben ze dat met de medewerkers gedeeld, zodat iedereen weet wat Bureau Fris wil bereiken.
Zonder medewerkers ben je nergens
‘Nu zijn we in de fase waarin de doelstellingen van Fris vertaald worden naar doelstellingen voor de individuele medewerkers’, vervolgt Linda. ‘Wat we heel mooi vinden om te zien is hoe Augusta en Stephanie focussen op hun medewerkers. Ze realiseren zich dat ze zonder medewerkers nergens zijn, hun motivatie staat voorop. Het is hun overtuiging dat happiness op de werkvloer je helpt bij het realiseren van je doelen, en daar sluiten wij ons natuurlijk volkomen bij aan.’
Laat je niet leiden door je mailbox
Ook Coen Dorrepaal, Senior Accountmanager bij Bureau Fris, is enthousiast over de Slim Werken-sessies met Linda. Coen: Mijn grootste take-away van de eerste sessie met Linda is: laat je niet leiden door je mailbox! Start de dag met het openen en doornemen van je agenda. En kies ervoor om enkel op een paar vaste momenten van je dag je mail te behandelen. Daarbij is het belangrijk dat je elke mail maar één keer aanraakt, en dat op basis van de 4 d’s: Delegeren, Doen, Deleten, Datum inplannen. Ik ben van nature iemand die vanuit zijn mailbox werkt en snel wil reageren op vragen. Dit zorgt ervoor dat ik mijn tijd minder efficiënt gebruik. Tijdens de eerste Slim Werken-sessie hebben we mijn agenda ingedeeld in tijdsblokken, waaronder drie momenten voor m’n mail. Dat is erg wennen, maar zorgt wel voor meer overzicht en tijd. Qua Slim Werken ben ik er nog niet, maar heeft de eerste sessie met Linda zeker geholpen. Mijn agenda en afspraken staan steeds meer centraal en de mails worden steeds meer behandeld in mijn mailmomenten. Voor mijn gevoel ga ik de goede kant op. Dank je wel Linda!’
Ruim je rommel op
Een andere tip waarvan Linda weet dat mensen er direct iets aan hebben is: ruim je rommel op! Linda: ‘Daarmee bedoel ik zowel fysieke rommel als digitale rommel. Kijk je al heel lang tegen een stapel aan? Doe die in een verhuisdoos. Je weet dan wel waar het is, maar het is uit je vizier. Dat geeft rust. Dat geldt ook digitaal. Heel veel mensen hebben een bureaublad vol icoontjes. Nergens meer voor nodig. Maak één map, noem die ‘losse documenten 2021’, en sla daar alles in op. Met de sterke zoekfuncties van vandaag de dag werkt dat prima. Ik doe het al jaren en vind alles terug.’
Fijne werkplek
Behalve handvatten voor het dagelijkse werk, helpt CL.HRM ons ook onze interne processen slimmer en efficiënter te maken. Bij Bureau Fris stralen we uit dat we plezier hebben in ons werk. Onze medewerkers zijn belangrijk en maken het verschil. Zij weten de klant op positieve wijze te raken. Inderdaad: zonder onze medewerkers zijn we nergens. Daarom zijn we ontzettend blij met de hulp van CL.HRM. Bureau Fris moet een fijne werkplek zijn en blijven. CL.HRM helpt ons daarbij. Zo maken we concrete stappen naar een toekomstbestendig Fris 2.0.’
Nieuwsgierig?
Heb je interesse in een gratis webinar ‘Slim Werken’ van Linda? Dat kan! Stuur een mailtje naar stephanie@bureaufris.nl. Ik plan dan snel een datum in!