Hoe vind je voor elk onderzoek de juiste respondenten? En wie zijn nou precies de juiste? Daar is meer voor nodig dan alleen een vragenlijst invullen. Maria Olthaar, office assistant bij Bureau Fris, weet er alles van. In deze blog vertelt zij hoe Bureau Fris steeds weer de juiste respondenten bij het juiste onderzoek vindt.
Hemd van het lijf
Als je als onderzoeker op zoek bent naar een groep respondenten, zetten wij alles op alles om precies die respondenten te vinden die jij nodig hebt om je onderzoek tot een succes te maken. Daarom vragen we je eerst het hemd van het lijf. Wat is je doelgroep, wat is de onderzoeksmethode, wat wil je onderzoeken, ga je voor een groepsgesprek, een individueel diepte-interview, observatie of een vragenlijst? Hoeveel respondenten heb je nodig en aan welke demografische kenmerken moeten ze voldoen? Want een onderzoek naar een nieuwe frisdrank, vraagt heel wat anders van de respondenten dan een onderzoek naar een uitvaartverzekering of het leesgedrag onder jongeren.
Een stap verder
Zodra we genoeg informatie hebben, gaan we aan de slag met werven. Allereerst hebben we natuurlijk onze eigen database met dertigduizend respondenten. Daarin zitten consumenten van vijf tot tachtig jaar uit verschillende gezinssituaties en met verschillende opleidingsniveaus. Daarnaast gebruiken we ook onze website en socialmediakanalen om specifieke respondenten te vinden. Als we een groep respondenten hebben, doen we eerst een digitale screening. Op basis van een vragenlijst checken we of de respondenten werkelijk aan de vraag voldoen. Maar Bureau Fris zou Bureau Fris niet zijn als we niet een stap verder zouden gaan. Na de digitale screening op basis van een vragenlijst die we zelf opstellen, doen we ook nog een telefonische screening. Daarbij kijken we niet alleen naar de criteria, maar bekijken we ook of iemand wel geschikt is voor het soort interview. Komt iemand tot zijn of haar recht in een groepsinterview, is iemand creatief genoeg, spraakzaam genoeg, dat soort zaken die niet naar voren komen bij een digitale screening.
De ideale match
Hier gaat natuurlijk best veel tijd inzitten, maar we vinden het heel belangrijk dat de respondenten en de klant bij elkaar passen. We sturen niet zomaar iemand naar een onderzoek. Dat betekent ook dat we respondenten weleens ongeschikt vinden voor een bepaald onderzoek. Maar dat houdt tegelijkertijd in dat ze voor een ander onderzoek misschien juist weer waardevol zijn. Ik vergelijk ons weleens met een goed datingbureau. Daar schrijf je je niet in als je zomaar een date zoekt, maar wel als je op zoek bent de ideale match. Wij slaan die brug tussen onderzoeker en respondent. Daarbij zijn onze klanten belangrijk, maar de respondenten net zo goed. De respondenten maken Bureau Fris tot wat we zijn, en we willen dat onze respondenten zich altijd gewaardeerd voelen. Of het nu gaat om kinderen of om senioren, huisartsen die veganist zijn, voetballende Rotterdamse vrouwen tussen de 17 en 25 jaar of eters van brood in de leeftijdsgroep van 15 tot 85, alle wervingen kunnen we aan en we gaan altijd voor die ideale match.
Aandacht voor het menselijke aspect
Die ideale match is sowieso iets wat Bureau Fris kenmerkt. Als student was ik op zoek naar een leuke bijbaan, bij een leuk bedrijf met gezonde werktijden. Een baan als office assistant leek me erg leuk. Toen ik de vacature van Bureau Fris zag, werd ik meteen getriggerd. Wat een leuk bedrijf. Ik heb enorm mijn best gedaan op mijn motivatiebrief, en was stikzenuwachtig voor mijn sollicitatie. Dat bleek nergens voor nodig! Het bedrijf is nog leuker dan het leek in de vacaturetekst. Niet alleen qua klanten en respondenten zoekt Fris altijd naar de optimale match, maar ook binnen het team. Het is echt een bedrijf voor mensen en door mensen. Die aandacht voor het menselijke aspect, op alle fronten, draagt ook weer bij aan een succesvolle werving.
Interesse?
Ook op zoek naar de ideale groep respondenten voor jouw onderzoek? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op, of check onze speciale website.