Onlangs verscheen de meeste recente editie van de Nationale OnderzoeksMonitor (NOM). Daarin lezen we dat online en digitaal onderzoek de toekomst heeft. Is dat ook wat wij ervaren? Inge Ruim, onze Operations Manager, deelt haar ervaringen in deze blog.
Waar een wil is, is een weg
De Nationale Onderzoeksmonitor laat zien wat er speelt in de Nederlandse wereld van het marktonderzoek. Een belangrijke conclusie in dit rapport is: ‘Online en digitaal onderzoek heeft de toekomst, offline onderzoek zal afnemen.’ De afgelopen anderhalf jaar hebben ook wij alleen online onderzoek gefaciliteerd. Het was simpelweg de enige manier waarop, binnen de geldende coronaregels, nog onderzoek gedaan kon worden. En waar een wil is, vinden wij bij Bureau Fris altijd een weg. Toch zijn wij ervan overtuigd dat offline – nu het weer mag – weer de belangrijke rol in gaat nemen die het altijd had.
Meer en meer offline onderzoek
Sinds op 25 september de coronamaatregelen verder versoepeld zijn, zien wij steeds meer aanvragen voor offline onderzoek binnenkomen. Zo hebben we onlangs voor een bekende winkelketen, net als voor een groot sportmerk, een leuke Shop Along mogen organiseren. Maar ook Fris to Go – onderzoek in een andere stad dan waar Bureau Fris een vestiging heeft – hebben we weer af mogen stoffen omdat daar aanvragen voor waren. Onze eigen fijne, lichte onderzoeksruimte op onze vestiging in Amsterdam is gelukkig ook weer regelmatig in gebruik. En we hebben het eerste sprintonderzoek alweer afgerond, daarbij wordt binnen een week een doelgroep bevraagd en het resultaat geleverd.
‘Blijf in je kracht staan’
Hoewel we de resultaten uit de Nationale OnderzoeksMonitor zeker met interesse bestuderen, durf ik wel te stellen dat onze klanten weer steeds vaker kiezen voor offline onderzoek. Ook de klanten waar wij al een jarenlange relatie mee hebben, kiezen weer regelmatig voor face-to-face-onderzoek, waarbij respondenten één voor één of in groepsverband worden bevraagd. Dat onze klanten blij met ons zijn, bleek wel uit een mailtje dat we laatst ontvingen:
‘Jullie persoonlijke aandacht, altijd dezelfde contactpersoon van offerte tot einde van het project, het goede overleg en de focus op onze core-business, dat is goud waard. De ‘gestandaardiseerde processen’ die ik ben tegengekomen zijn heel onprettig. Blijf vooral in jullie kracht staan!’
Daar mogen we best een beetje trots op zijn, toch?
Online altijd mogelijk
Natuurlijk is online – deels of volledig – ook altijd nog een optie. Wij gebruiken daarbij tools als Zoom, Webex, Lookback – erg handig voor usability-onderzoek – of Microsoft Teams. We hebben de afgelopen tijd een flink aantal nieuwe mensen aangenomen en ons team is er helemaal klaar voor. Wat de wensen ook zijn, wij kunnen het faciliteren. En dat doen we met liefde.
Nieuwsgierig?
Wil je weten hoe marktonderzoek bij ons precies in z’n werk gaat? Online of face-to-face? Neem een kijkje bij onze locatie Amsterdam. Ons team staat weer klaar om jullie en de respondenten te ontvangen! Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met Stephanie Groot op. Ze vertelt je er graag alles over.