Als ondernemer moet je je blijven ontwikkelen, dat vinden Augusta en Stephanie heel belangrijk. Bij de Groeiclub voor Ondernemers laten ze zich graag inspireren. In deze blog vertelt Stephanie wat zij heeft geleerd van Daan Jensen, tenniscoach en auteur van het boek ‘Mindset’.
Eerst inspiratie, dan actie
Toen Augusta en ik op zoek waren naar andere ondernemers om mee te sparren, kwamen we al snel bij de Groeiclub voor Ondernemers terecht, onderdeel van Groeivoer. Gerhard te Velde, oprichter en eigenaar van Groeivoer, schreef al eerder een gastblog voor ons over de toegevoegde waarde van ‘zijn’ groeiclub. Daarin schreef hij ook dat inspiratie natuurlijk prachtig is, maar dat het uiteindelijk draait het om wat je als ondernemer daadwerkelijk gaat doen – of laten. Er gaat pas iets veranderen in jouw business als jij iets verandert. Dat heb ik inmiddels zelf ook ervaren.
Wat gaat er fout? Uuuhhh, goed!
Begin 2022 was Daan Jensen, tenniscoach en auteur van het boek ‘Reset je mindset’, te gast bij de Groeiclub voor Ondernemers. Tijdens zijn talk vertelde hij over de groeimindset. Wij zijn in de Westerse wereld heel erg bezig met wat er niet goed gaat en op wat onze zwakten zijn. Maar door te focussen op nóg beter worden waar je al heel goed in bent – of dat nu in topsport is of in business – opent je brein zich en vergroot je focus. Dat inspireerde me zo dat ik ook zijn boek ben gaan lezen. ‘Reset je mindset’ laat zien hoe krachtig een positieve mindset is en hoe dit voor iedereen binnen handbereik ligt in de opvoeding, op het werk, en waar dan ook.
Trots
Zoals Gerard al schreef, moet je vervolgens ook iets met die nieuwe kennis gaan doen. Dus nadat ik het boek van Jensen had gelezen, ben ik het gaan toepassen. Daarmee begon ik tijdens onze tweewekelijkse salesmeeting met onze accountmanagers, een meeting waarbij we klanten en projecten bespreken zodat we er allemaal van kunnen leren. Voorheen keken we wat er beter kon, nu hebben we het omgedraaid. We vragen collega’s om te durven delen wat ze hebben meegemaakt en starten met vragen als: Waar ben je trots op? Wat ging er goed? Waar kunnen je collega’s wat van leren?
Complimenten én bloopers
Tijdens de weekstart die we elke maandag houden met het hele team, hanteerden we deze methode eigenlijk al een jaar of vijf. We beginnen altijd met ‘de Pluim’. De pluim wordt uitgedeeld door het MT aan een collega die iets uitzonderlijks heeft gedaan of als er iets bijzonders is gebeurd. Daarna doen we een ronde complimenten, die deelt iedereen uit aan elkaar als er iets is opgevallen die week. En we benoemen de fans, dat kan een klant een leverancier of een respondent zijn. Uiteraard doen we ook de bloopers! Ook dat moeten we allemaal horen, daar kan iedereen weer van leren en zal dan niet zo snel nog eens gebeuren. Zo zijn we van onbewust bekwaam – iets doen zonder direct te weten waarom we het doen –, gegroeid naar bewust bekwaam: nu wéten we ook waarom deze positieve aanpak werkt.
Kleine moeite, groot geluk!
We hebben ook een praktijkvoorbeeld waaruit blijkt hoe goed deze aanpak werkt. Onze hosts op locatie heten de mensen welkom die bij ons onderzoek komen doen en streven ernaar dat het onderzoek zo goed mogelijk verloopt. Dat doen ze met een positieve mindset en dat wordt gewaardeerd. Dit draagt bij aan het slagen van de dag. Zolang je ziet dat iemand moeite doet en een positieve mindset heeft, is het al snel vergeven en vergeten als er toch iets misgaat. Zeker vandaag de dag is het belangrijk om zuinig te zijn op de mensen om je heen, de mensen die voor je werken, met je werken of met je leven. Ook daar draagt een positieve mindset aan bij. Kleine moeite, groot geluk!
Nieuwsgierig?
Meer weten over Gerhard te Velde, Groeivoer of benieuwd naar zijn Groeivoer-podcast – waarmee Gerhard de Dutch Podcast Award van BNR heeft gewonnen, in de categorie Zakelijk? Of wil je meer weten over hoe bij ons marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je er graag alles over.