Als ondernemer moet je je blijven ontwikkelen. Stilstand is achteruitgang, is dan ook het motto van Augusta en Stephanie. Om die reden zijn ze eind 2020 lid geworden van de Groeiclub voor Ondernemers, onderdeel van Groeivoer. Gerhard te Velde, oprichter en eigenaar van Groeivoer, vertelt in deze blog over de toegevoegde waarde van een groeiclub.
Van student naar groeiclub
In 2006 begon mijn eigen ondernemerschap. Naast mijn studie sociologie verhuurde ik mezelf als tuinman. In 2008 maakte ik de sprong naar fulltime ondernemen. Met twee vrienden fietste ik naar de Kamer van Koophandel om uitzendonderneming MijnStudent in te schrijven. Begin 2018 ging MijnStudent verder als Eager People, om zo een bredere markt aan te kunnen schrijven. Persoonlijk ging ik me steeds meer richten op het maken van de Groeivoer-podcast en was ik druk bezig te ontdekken wat ik eigenlijk graag wilde. Dat leidde er onder andere toe dat ik me in 2020 meer ging focussen op het uitbouwen van Groeivoer, het bedrijf dat ondernemers helpt groeien.
Groei in de breedste zin van het woord
Als ondernemer wil je – als het goed is – groeien. Mensen denken dan al snel aan groei in termen van omzet, winst, eigendom: meer, meer meer. Bij Groeivoer kijken we naar groei in de breedste zin van het woord: een rijker mens worden in alle opzichten, waar wil je met je business naar toe, hoe wil je dat dat eruit gaat zien, en wat moet je doen om die droom waar te maken? Als je zo’n ontwikkeling wil doormaken, is het heel belangrijk om jezelf een spiegel voor te houden: waar wil ik zijn, waartoe ben ik op aard, en waar wil ik dan precies in groeien?
Growth hack
Je bepaalt zelf waar je in wil groeien, maar het is heel waardevol dat samen met andere ondernemers te doen. Feitelijk is dat de enige ‘growth hack’ die echt werkt. Het optrekken met andere ondernemers, mensen die op dezelfde tocht zijn of misschien zelfs al zijn waar jij wil zijn. Natuurlijk is het je goed recht om je eigen fouten te maken en je eigen ervaringen op te doen, maar als je een shortcut wil, moet je het samen doen. Althans, dat is waar we in geloven bij Groeivoer. Zo zijn ook Augusta en Stephanie op mijn pad gekomen. Ze waren op zoek naar andere ondernemers om mee te sparren. Augusta en Stephanie heb ik hoog zitten. Zij weten wat het is om de handen uit de mouwen te steken en te knallen, maar ze snappen ook dat je om te groeien, bij jezelf moet beginnen. Even uitzoomen en kritisch naar jezelf en je bedrijf kijken, daar kun je alleen maar beter van worden, toch?
Moed inpraten
Het afgelopen jaar was een bijzonder jaar, dat voor veel ondernemers grote uitdagingen met zich mee bracht. Des te meer behoefte ontstond er aan samen ondernemen. Iedereen zat thuis op de zolderkamer te balen van de wereld die aan het instorten was. Een groep gelijkgestemde ondernemers om mee te delen en te sparren, om tips uit te wisselen en om je – waar nodig – moed in te laten praten, was meer dan welkom.
Van inspiratie naar actie
Bij de Groeiclub hebben we elke week ene Groeisessie via Zoom, en eens per maand een maandelijkse fysieke bijeenkomst. Een groeisessie kan bijvoorbeeld gaan over strategie, je medewerkers motiveren of hoe je gezond blijft als ondernemer. Elke sessie bestaat zowel inspiratie als transpiratie. Je luistert niet alleen maar gaat ook aan de slag in break-out-rooms. Je gaat altijd met een concreet actiepunt naar huis. Want inspiratie is mooi, maar dat kun je overal vinden, er zijn zoveel inspiratiepodcasts voor ondernemers, video’s en blogs. Maar uiteindelijk draait het om wat je daadwerkelijk gaat doen – of laten. Er gaat pas iets veranderen in jouw business als jij iets verandert. Ondernemers zijn eigenwijs, ze werken niet voor niets niet voor een baas. Maar voor collega-ondernemers staan ze vaak wel open, van hen nemen ze wel iets aan. Dat oefenen we ook, je open stellen, kwetsbaar zijn. Stop even met praten en luister, want als je gaat luisteren, is er grote kans dat er iets nieuws binnenkomt. En daar begint groei.
Nieuwsgierig?
Meer weten over Gerhard te Velde, Groeivoer of benieuwd naar zijn Groeivoer-podcast – waarmee Gerhard de Dutch Podcast Award van BNR heeft gewonnen, in de categorie Zakelijk? Of wil je meer weten over hoe bij ons marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je er graag alles over.