studio lucy & claire helpt organisaties om informatie en kennis op een toegankelijke manier te delen met de doelgroep. In deze blog vertelt Anouk Möller, informatiedesigner en medeoprichter van studio lucy & claire, waarom iedereen recht heeft op toegankelijke informatie en wat het belang van visualisatie is, ook in de wereld van marktonderzoek.
Inhoud en design
Mijn medeoprichter Judith van Vliet, informatieregisseur, en ik hebben anderhalf jaar geleden studio lucy & claire opgericht omdat wij vinden dat iedereen recht heeft op toegankelijke informatie. Je kunt nu eenmaal niet handelen naar wat je niet begrijpt. Wij maken informatie toegankelijk en uitnodigend door inhoud en design te combineren. Waar nodig werken we samen met een netwerk van animators, illustratoren en andere professionals in het vakgebied van informatiedesign.
Toegevoegde waarde van design
Als een organisatie ons inschakelt, duiken we eerst in de beschikbare informatie. Dat zijn soms dikke pakken papier, het ontbreekt nog aan een verhaal, of een deel van de informatie moet nog door ons worden verzameld en geanalyseerd. We doen wat nodig is om precies te begrijpen wat het verhaal is. Daarna kijken we samen met de opdrachtgever hoe we dit aantrekkelijker en uitnodigend kunnen maken. Wij geloven heilig in de toegevoegde waarde van design. Wij mensen zijn nu eenmaal visuele wezens. Door informatie in kaart te brengen en om te zetten naar producten als iconen, een flowchart, een routekaart, een infographic of een animatie, communiceren we de essentie van het verhaal in een heldere visualisatie, die past bij de doelgroep.
Van jargon naar begrip
Zo hielpen we onlangs bijvoorbeeld een advocatenkantoor met een checklist voor hun klant. Hun tekstuele presentatie zetten wij om naar een duidelijk stappenplan, dat helder en begrijpelijk is voor de ontvangers. Voor de gemeente Amsterdam hebben we een voortgangsrapportage omgezet naar een online magazine. Ook visualiseerden we de stappen van een studieprogramma ontwikkeld door een consultancybureau op het gebied van duurzaamheid. De insteek is bijna altijd visueel. Dat hoeft niet per se met beeld, dat kan ‘m ook zitten in de opmaak van de tekst. Door meer witruimtes toe te voegen en kleuren in te zetten, kun je al een heel verschil maken. En vergeet de opbouw van een verhaal niet. Ook dat helpt informatie begrijpelijk te maken.
Marktonderzoek
Ik heb in het verleden ook als marktonderzoeker gewerkt. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar wat er nou uiteindelijk gebeurde met de rapportages die uit zo’n onderzoek kwamen. Als je de resultaten deelt met de klant, of dat nu in een presentatie is of een rapport, vraag je dan ook af hoe je jouw verhaal en de inzichten echt overbrengt. Door te visualiseren worden je rapportages veel uitnodigender en sterker, zo neem je de ontvanger veel makkelijker mee in de uitkomsten. En vergroot je voor je doelgroep (in geval van onderzoek is dat je opdrachtgever) de mogelijkheid er ook naar te handelen.
Meer weten?
Bureau Fris komt met een nieuw platform. Heb jij ook een interessante dienst, een mooi product of een fijne tool waar marktonderzoekers blij van worden? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl dan neem ik contact met je op.