In deze blog kijken Stephanie en Augusta terug op bijna 17 jaar ondernemerschap. Wat zijn de meest bijzondere cases waar ze aan hebben gewerkt en wat zijn hun mooiste lessen?
In gesprek met je doelgroep
Stephanie: ‘Ik krijg regelmatig de vraag: ‘Oh, zijn jullie een marktonderzoeksbureau?’ Mijn antwoord is dan altijd: ‘Nee, de onderzoeksbureaus zijn onze klanten.’ Natuurlijk zijn niet alleen onderzoeksbureaus onze klant, eigenlijk kan elk bedrijf onze klant worden. Immers, elke bedrijf zou minimaal een paar keer per jaar met haar doelgroep moeten praten. En als je met je doelgroep wil praten, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Dat geldt binnen Nederland, maar ook over de grens, want ook ons internationale klantenbestand wordt steeds groter.’
Onze ambassadeurs zijn goud waard
Stephanie: ‘Veel van onze klanten kennen we al jaren en komen steeds weer terug. Zij zijn natuurlijk heel waardevol voor Bureau Fris. Niet in het minst omdat zij ons vaak aanraden bij andere bureaus. Onze ambassadeurs zijn goud waard! Ook deze nieuwe klanten proberen we natuurlijk weer aan ons te binden door een vaste accountmanager regelmatig bij ze in te laten checken. Werken aan onze relaties staat niet voor niets zo hoog op onze agenda.’
Het hele pakket
‘Klanten kloppen vaak bij ons aan voor het volledige pakket, zeker de internationale klanten,’ vult Augusta aan. ‘Van moderator tot tolk, van notulist tot de juiste respondenten, en van locaties tot streamen. Hoe fijn is dat om dat allemaal door een betrouwbare partij te laten faciliteren?’
‘Door de jaren heen hebben we heel wat bijzondere cases voorbij zien komen,’ vervolgt Augusta. ‘Hiervoor werven we de meest uiteenlopende respondenten. Zelfs onderzoeken waar veel mensen tegelijk moeten proeven en testen, kunnen wij faciliteren. Dat doen we hier op onze vestiging in Amsterdam of via locaties door heel Nederland die wij faciliteren via Fris to Go.’
Interactief onderzoek
‘Voor een opdrachtgever mochten we een project doen over plantaardige vleesvervangers,’ sluit Stephanie aan. ‘Dit project vond plaats bij een kookstudio in Amsterdam. Verdeeld over twee dagen mochten 54 respondenten, in zes groepjes van negen, plantaardige burgers proeven en beoordelen op verschillende criteria. Volgens de respondenten was het een erg leuk interactief onderzoek in een leuke omgeving.’
Onderzoek in drie fases
‘Een unieke cases was wat mij betreft toch wel die van een bekend meubelbedrijf. Het onderzoek bestond uit drie fases. Tijdens de eerste fase waren er drie focusgroepen online: recente bezoekers, bezoekers die lang geleden het bedrijf hadden bezocht en mensen die nog nooit een bezoek hadden gebracht. Tijdens de tweede fase werd een magazine gedeeld. Als opvolging vond een gesprek bij de respondenten thuis plaats, waar werd gepraat over interieur. Fase drie was een co-creatie-sessie van drie uur met medewerkers. Het project was een flinke uitdaging voor accountmanager Eileen door de grote N, maar het was tegelijkertijd een heel leuk project, zeker voor de respondenten.’
Creatief onderzoek
‘Ook voor Unbrick hebben wij een heel leuk en creatief onderzoek mogen faciliteren. Unbrick is verantwoordelijk voor het bouwen van duurzame vakantiewoningen. Voor een nieuw te bouwen park vlakbij Appelscha in de provincie Friesland, waren ze op zoek naar de mening van mensen op het gebied van vakanties en vakantiehuizen in het algemeen. Hiervoor hebben wij vijftien geschikte respondenten gevonden. Het onderzoek bestaat uit twee delen, een online gesprek van een uur én een lang weekend proefslapen in het park in Appelscha. Dit park gaat 1 juni a.s. open en de respondenten gaan – met een gezelschap bestaand uit vrienden of familie – van 4 tot en met 6 juni proefslapen in een van de luxe duurzaam gebouwde vakantievilla’s.’
Onze lessen in ondernemen
‘Als je ons vraagt naar mooie lessen die wij hebben geleerd in de zestien jaar dat we nu bestaan, zet ik het belang van langdurige relaties met stip op nummer een’, vat Stephanie samen. ‘Maar je moet soms ook een klant durven laten gaan, als dat beter is voor het bedrijf. Vergeet niet af en toe achterom te kijken en wees trots op wat je doet en wat je bereikt hebt tot nu toe. En tenslotte vinden wij het belangrijk om successen te benoemen en natuurlijk te vieren met ons team!’
De juiste mensen op de juiste plek
‘De eerste plek wordt wat mij betreft gedeeld met het belang van goede en prettige samenwerkingen,’ besluit Augusta. ‘Dat begint met de juiste – en betrouwbare – mensen op de juiste plek te hebben. Wij kiezen altijd voor de beste tolken en de beste moderators, en we werken met de beste HR-businesspartner, de beste IT-partner, en een kei van een SEO/SEA-specialist. Ga vooral niet zelf doen wat een ander veel beter kan.’
Meer weten?
Mogen we jou ook ontzorgen tijdens je onderzoek? Zoek je een specifieke doelgroep waarmee je in gesprek wilt? Wil je weten hoe marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op. Benieuwd hoe wij de CO2-uitstoot van onderzoek op locatie compenseren? Daarover lees je hier meer.