In de laatste blog schreef Augus ta, mede-eigenaar van Bureau Fris, hoe belangrijk het is om dingen los te – kunnen – laten. In deze blog geeft Lonneke Küthe, accountmanager bij Bureau Fris, input over het uitbesteden en los kunnen laten van verschillende werkzaamheden bij het opzetten of uitvoeren van een marktonderzoek.
Gerust hart
Ben jij onderzoeker en maak jij je druk over de randzaken bij het doen van onderzoek of heb je hier simpelweg geen tijd voor? Probeer deze werkzaamheden dan uit te besteden zodat jij het met een gerust hart kan loslaten, je kan focussen op de inhoud en voldoende tijd hebt om creatief na te denken. Dat klinkt al beter toch?
- Recruitment van geschikte respondenten
Dit is heel precies werk door de selectiecriteria waar rekening mee gehouden moet worden. Als je niet de juiste respondenten aan tafel hebt, is de kans groot dat je onderzoek niet representatief is.
- Indelen van interviews (online en offline)
Dit kost veel tijd en aandacht, doorvragen, indelen, bevestigen, nabellen, ervoor zorgen dat – online – alles goed werkt bij de respondent, of dat de respondent de onderzoekslocatie goed weet te vinden en dat de opkomst honderd procent is tijdens de onderzoeksdag.
- Opzetten van online gesprekken of de online omgeving voor onderzoek
Links sturen, testen, abonnementen beheren van verschillende platforms.
- Locaties boeken, inclusief hosts en catering
Welke locatie is geschikt, hoe staat het met de bereikbaarheid voor zowel klant als respondent, is de akoestiek in orde in verband met het meekijken en de kwaliteit van de opnames, past het bij het budget van de klant en worden de klanten en respondenten tijdens het onderzoek goed verzorgd?
- Regelen van geschikt onderzoekspersoneel
Notulisten, vertalers (simultaneously translation), moderators en hosts.
- Sparren over een onderzoeksopzet
Geef vertrouwen
Vertrouw je medewerkers, businesspartners en organisaties waar je werkzaamheden aan uitbesteedt. Als wij samenwerken met een onderzoeker, marketeer of ander bureau dan proberen wij voor hen alles uit handen te nemen en hen het vertrouwen te geven dat ze het los kunnen laten. Zodra het vertrouwen wederzijds is kunnen wij ons werk het beste uitvoeren. Uiteraard bouw je het vertrouwen na een paar keer samenwerken goed op.
Zeg eens ‘nee’
Steve Jobs verwoordde het ooit heel krachtig: ‘Focus betekent niet ja zeggen tegen één ding, het betekent nee zeggen tegen duizend andere dingen.’ Ik weet dat het niet eenvoudig is om nee te zeggen, ik ben er ook niet altijd goed in, maar het zorgt ervoor dat je geen tijd hebt om ja te zeggen tegen de dingen die écht belangrijk voor je zijn.
Ook meer loslaten?
Wil je je marktonderzoek tot een zorgeloos succes maken, zonder daar zelf wakker van te liggen? Neem gerust contact met me op via lonneke@bureaufris.nl. Ik vertel je er graag alles over.