Eindelijk mogen we weer iets meer. Dat zien we ook terug bij marktonderzoek. Maar hoe werkt dat nu precies? En hoe zien wij de toekomst? Blijft online een grote rol spelen of vallen we weer helemaal terug op onderzoek op locatie? Sam van Diest, Accountmanager relatiebeheer facility, vertelt het in deze blog.
Online, offline én hybride
Toen het coronavirus de wereld op z’n kop zette, waren we ook bij Bureau Fris even van de kaart. Maar al heel snel hebben we onze tool Fris online ingezet om onderzoeken online uit te voeren. Uiteindelijk is dat een enorm succes geworden. Nu het weer mag, zien we gelukkig de vraag naar offline onderzoeken weer toenemen. Voor sommige onderzoeken, zoals productonderzoek, is dat nu eenmaal veel prettiger. Natuurlijk moeten we nog wel rekening houden met een aantal maatregelen, maar daar hebben we creatieve oplossingen voor bedacht. Zo hebben we het hybride onderzoek in het leven geroepen, waarbij vier respondenten op locatie zijn en de onderzoeker vanaf een andere plek de vragen stelt en het onderzoek leidt. Zo kunnen de respondenten wel echt een product voor zich hebben en het aanraken en ervaren, en houden we toch voldoende afstand.
Gezellig
De eerste groep hebben we inmiddels gefaciliteerd. Dat was een combinatie van online en face-to-face-onderzoek. Hierbij zaten vier respondenten aan een tafel, met schermen ertussen, en de onderzoeker. De eindklant keek op afstand mee, via onze eigen streamingdienst. Het was heerlijk om weer eens een groepje op locatie te hebben, in plaats van alles online of een-op-een. We merken ook echt dat de respondenten het ook weer leuk vinden om weer eens gezellig op kantoor langs te komen, en van een lekkere cappuccino te kunnen genieten. Ook afgelopen woensdag hadden we weer face-to-face onderzoek met respondenten van 70 jaar en ouder. John, één van hen, stuurde ons na afloop een mooi bericht: ‘Ik vond het leuk om weer aan onderzoek mee te mogen doen na lange periode. Dit smaakt naar meer! Leuke nieuwe locatie en professionele begeleiding. Groet en mooie dag gewenst!’
Digivaardig
Ik verwacht dan ook wel dat online onderzoek een blijvertje is. Het brengt ook voordelen met zich mee. Zo is het veel makkelijker om een bredere doelgroep uit te nodigen, afkomstig uit heel het land. Bij onderzoek op locatie ben je al snel gebonden aan mensen uit de Randstad. En inmiddels zijn zelfs de grootste digibeten wel gewend om met Zoom of Teams te werken. De hele wereld is ineens enorm digivaardig geworden!
Terug naar kantoor
Ook op kantoor wordt het langzaamaan weer wat drukker. Het management is circa vier dagen per week op kantoor en ook de andere collega’s treffen elkaar weer zo’n twee tot vier dagen per week op kantoor. We hebben de ruimte om het zo te doen dat we ons netjes aan de regels kunnen houden. De mogelijkheid om thuis te werken, blijft bestaan, maar het is natuurlijk wel weer leuk om ook eens bij elkaar te kunnen zijn. Zeker voor nieuwe collega’s is het fijn. Je plekje verwerven in een team gaat nu eenmaal makkelijker als je elkaar in levenden lijve ontmoet. Een snelle vraag drop je ook makkelijker als er iemand bij je in de buurt zit dan wanneer je een Zoom-call moet gaan inplannen. En natuurlijk onze lunch in de binnentuin, die wil je niet missen!
Wij zijn er klaar voor!
Dus ja, online blijft zeker, met alle voordelen die het biedt, maar we zijn ook weer helemaal klaar voor onderzoek op locatie. In Amsterdam kan dat met maximaal vier respondenten en een moderator in de onderzoeksruimte, in Rotterdam met maximaal zes respondenten en een moderator. Meekijken kan in de meekijkruimte met maximaal vijf personen of natuurlijk via een online stream. En: kijken al je klanten mee via streaming dan betaal je alleen voor de ruimte, niet voor de streaming die dag.
Meer weten?
Face-to-face onderzoek blijft voor sommige onderzoeken de beste methode! Dit kan in Amsterdam en Rotterdam helemaal veilig, in de eigen ruimtes van Bureau Fris. Klik hier voor foto’s van onze vestiging in Amsterdam. Wil je meer weten over hoe marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op.