Herman van Veen zong het al in 1979: ‘Wij hebben ongelofelijke haast’. Het lijkt wel of we steeds meer haast hebben, ook in marktonderzoek. Steeds vaker willen opdrachtgevers de inzichten van marktonderzoek heel snel hebben. In deze blog vertelt Eileen Kooger, accountmanager, hoe wij omgaan met sprintonderzoek.
Sprintonderzoeken geen uitzondering meer
In een recente editie van de podcast MI Inspiration van Ewout Witte, vertelde Stephanie al dat wij onderzoekstrajecten steeds korter zien worden. Sprintonderzoeken lijken tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Opdrachtgevers willen de resultaten van hun marktonderzoek liever vandaag dan morgen. Bij sprintonderzoek gaat het erom op een snelle manier, liefst al binnen een paar dagen, inzicht en feedback te krijgen van je doelgroep. Het gaat vaak om onderzoek over advertenties, concepten, verpakkingen, webpagina’s, online tools, apps, et cetera.
Een partner voor de juiste doelgroep
Onze opdrachtgevers gaan vaak in zee met partners om de juiste doelgroep te leveren. Daar zijn verschillende redenen voor. Vaak hebben ze zelf geen eigen database of die hebben ze wel, maar ze hebben geen ervaring met bellen naar een klantbestand. Het kan ook zijn dat ze zelf geen mensen in huis hebben om een dergelijk onderzoek op te zetten of ze hebben zelf geen onderzoeker in huis. Tenslotte kost het recruiteren, inplannen en belonen van de juiste doelgroep veel tijd.
Schakel socialmedia in
Voor een sprintonderzoek moeten we in razend tempo de juiste respondenten verzamelen. Gelukkig hebben we een database met zo’n dertigduizend respondenten. Zitten daar toch niet de juiste mensen in? Dan schakelen we onze socialmediakanalen in. Door berichten te promoten op kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Tiktok proberen we nieuwe aanmeldingen te krijgen of onze bestaande doelgroep sneller te bereiken en te enthousiasmeren.
Kies de juiste professionals
Samen met Ella en Barbara, mijn collega’s van facility, zorg ik dat de juiste professionals worden ingeschakeld. De juiste host en notulist voor op locatie, eventueel een tolk of een moderator mocht dat nodig zijn. Op onze website staat een hele lijst aan moderators. Ik zorg voor de juiste match.
Communiceer
Misschien nog wel het belangrijkste van alles: communicatie. We houden onze klanten voortdurend op de hoogte van de stand van zaken. Zeker bij een sprintonderzoek hoeft dat niet altijd heel uitvoerig te zijn, maar dat kan ook een kort berichtje zijn. ‘Het gaat goed’, ‘We hebben vandaag weer vier respondenten ingedeeld’, dat is vaak al voldoende. Zo weet de klant dat we er bovenop zitten en het kost weinig tijd.
Meer weten?
Word jij ook graag ontzorgd tijdens je onderzoek of zoek je een specifieke doelgroep waarmee je in gesprek wilt? Wil je weten hoe marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face?) Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op. Benieuwd hoe wij de CO2-uitstoot van onderzoek op locatie compenseren? Daarover lees je hier meer.