Respondenten nodig voor face-to-face of online onderzoek? Bureau Fris regelt het, en voor de respondent maakt het weinig uit. Als een onderzoeker op zoek is naar de juiste groep respondenten, rust ons team niet voordat alle puzzelstukjes passen. Of het nu gaat om zwangere vrouwen, kappers, taxichauffeurs, apothekers of binnenvaartschippers, wij regelen het. Maar wie zijn die respondenten en wat zijn hun ervaringen met Fris? In deze blog delen we er een aantal.
Superaardig en je houdt er nog iets leuks aan over
Jos uit Noord-Brabant vindt het vooral leuk om over verschillende onderwerpen met anderen te praten: ‘Je leert nieuwe mensen kennen en je houdt er ook nog iets leuks aan over. Tijdens offline onderzoeken wordt er goed voor je gezorgd. Er is altijd wat te eten en te drinken. Ook aan de telefoon zijn de medewerkers van Bureau Fris superaardig en alles wordt duidelijk besproken en uitgelegd. Een mooi onderzoek ging over koffie. Zat ik bij het Shell-tankstation in Den Bosch lekker met een mevrouw in het zonnetje te praten over koffie en koffie proeven. De overstap van een financiële vergoeding naar bonnen van bol.com vond ik prima. Je kan bij bol.com tegenwoordig ook bijna alles kopen.’
‘De leukste onderzoeken zijn die in real life’
Rawaz uit Overijssel is ooit naar ons verwezen door een vriendin, die vond dat een bepaald onderzoek echt iets voor hem was. ‘Ik bleek het erg leuk te vinden om mijn mening te delen, en bovendien zijn de bijverdiensten heel goed. De onderzoeken zijn vaak actueel en leuk opgezet. Het team van Bureau Fris bestaat uit toppers. De leukste onderzoeken vond ik de onderzoeken in ‘real life’, die voelen iets directer en persoonlijker dan online onderzoeken. Nu de vergoeding plaatsvindt in de vorm van cadeaubonnen van bol.com, kies ik steeds een specifiek doel waar ik voor spaar.’
Uitblinkers in gastvrijheid en professionaliteit
Marielle is nog maar net respondent bij ons. Ze werd door een kennis geattendeerd op een onderzoek waarvoor we leraren zochten. Als leraar, en trainer/coach, met een brede interesse in diverse bedrijven, leek het Marielle leuk om haar input te delen. ‘Er werken hele leuke mensen bij Fris. De communicatie – zowel per mail als per telefoon – verloopt heel prettig, professioneel en gastvrij. Omdat ik zelf training geef in dat vak ben ik daar heel gevoelig voor. De vergoeding in de vorm van bonnen van bol.com vind ik prima, al had ik liever het bedrag op mijn rekening gehad.’
Leuk om invloed te hebben
Barry uit Noord-Brabant heeft al een lange geschiedenis met Bureau Fris. ‘Ik deed voor het eerst aan een onderzoek mee in 2012. Dat ging over voorverpakte groenten. Ik vind het nog steeds zo leuk als in het begin. Mijn motivatie is wel wat veranderd. In eerste instantie leek het me vooral leuk om een zakcentje bij te verdienen. Maar al snel vond ik ook heel leuk om mijn mening te mogen delen en invloed te hebben op marketingcampagnes en productontwikkeling. Je mening telt, het is leuk om de meningen van anderen te horen, het kost weinig tijd en verdient leuk. Het leukste onderzoek ging over de rol van de Europese Unie. Dat onderzoek duurde twee dagen, werd gehouden in het Kurhaus, en er zaten leden van de EU bij ons aan tafel. Het allerleukste was natuurlijk dat eten en overnachting in het Kurhaus was inbegrepen. Een ander bijzonder onderzoek ging over ‘haar knippen’. Een van de voorwaarden was dat je langer haar moest hebben en geknipt mocht worden. Twaalf weken ben ik op en neer naar Amsterdam gereden om mee te praten over een app, de handleiding, de reclamecampagne, de werking van een tondeuse en ja, ook hoe kort hij écht kan knippen. Een hele leuke opdracht, leuke mensen ontmoet, een mooi zakcentje en ook nog gratis geknipt!’
Aan één woord genoeg
Dat je een leuke vergoeding krijgt voor je deelname, is logisch. Je maakt er immers tijd voor vrij. Als het onderwerp of het thema echt dichtbij komt en je aanspreekt, is de vergoeding toch wat minder belangrijk. Zo deed Janneke mee aan een onderzoek over hardlopen. ‘Ik ben actief bezig met hardlopen dus te gek om zo uitgebreid te praten over mijn sport, over hardloopschoenen en -kleding met andere fanatieke vrouwen in dezelfde doelgroep. Je snapt elkaar, je hebt aan één woord genoeg en je hebt het idee dat je de klant echt verder helpt! Er werd ook echt geluisterd naar mijn mening en de onderzoeker kwam nog speciaal aan het eind van het onderzoek terug op de sportbeha’s waar we het over hadden gehad.’
Interesse?
Doordat de meeste onderzoeken nu online plaatsvinden, is het heel eenvoudig om respondenten uit het hele land in één groep uit te nodigen. Vandaag nog had een klant in één sessie mensen uit Nijmegen, Almelo, Arnhem en Groningen. Ook op zoek naar een bijzondere groep respondenten? Neem gerust contact met ons op of check onze speciale website.