Ewout Witte heeft zijn hart verpand aan marketingintelligence. Niets leukers dan inzichten genereren die organisaties richting geven en helpen succesvol te zijn. Om mensen uit het vak te inspireren is hij een podcast gestart: MI Inspiration. In de laatste editie sprak hij met Stephanie Groot over ontzorgen, over ondernemerschap en over ontwikkelingen in de markt. Ook vertelde Stephanie waar ze haar inspiratie vandaan haalt om nieuwe stappen te zetten met haar organisatie. Een korte impressie.
De kansen van corona
In coronatijd hebben we heel snel kunnen switchen naar het inzetten van online tools. Dat is ons goed gelukt en dat geeft ons eigenlijk nu nog steeds extra mogelijkheden. Ook al mag onderzoek inmiddels weer offline, online onderzoek – of een mix van beide vormen – biedt soms toch voordelen. Zo hebben we een landelijke dekking als het gaat om respondenten en daar kun je met online onderzoek mooi gebruik van maken. In die zin bood corona ons uitdagingen, maar heeft het ons ook genoeg gebracht.
Professionaliseren
Augusta en ik zijn continu bezig met waar we nog kunnen verbeteren. Welke ontwikkelkansen zijn er en waar kunnen we nog groeien? Twee jaar geleden hebben we een aantal werkzaamheden geoutsourced, zo hebben we een HR-partner erbij gehaald. Zo kijken we steeds wat er beter kan in de processen. Zo werken we nu niet meer met projectmanagers maar met accountmanagers relatiebeheer. Op die manier heeft iedereen eigen klanten en bouw je een echte relatie op waarbij de accountmanager precies weet wat de klant belangrijk vindt in de samenwerking. We kijken echt naar het type klant en bij welke accountmanager we die het best kunnen onderbrengen, zo halen we aan beide kanten het maximale uit onze relatie.
Marktontwikkelingen
Alles moet sneller en flexibeler tegenwoordig, dat geldt ook voor marktonderzoek en het werven van respondenten. Om minder gebonden te aan onze vaste onderzoekslocatie, hebben we al vrij snel Fris To Go in het leven geroepen. Ook zien we dat trajecten steeds korter worden en sprintonderzoeken zijn vandaag de dag eerder regel dan uitzondering. Vandaag belt een klant en volgende week willen ze tien respondenten spreken. Daar draaien wij uiteraard onze hand niet voor om. Daarnaast zien we steeds meer internationale opdrachtgevers – weer – onze kant op komen. Zeker de helft van ons werk is voor internationale opdrachtgevers. Tenslotte merken wij dat usability-onderzoek enorm is gegroeid in de afgelopen jaren. Als full-service facilitair partner in marktonderzoek zijn we met al deze ontwikkelingen meegegaan natuurlijk. Om dat te kunnen doen, houden we altijd een goede vinger aan de pols bij onze opdrachtgevers. Alleen als je weet waar hun belangrijkste uitdagingen liggen, kun je ze optimaal faciliteren, nu en in de nabije toekomst.
Inspiratie uit een ondernemersclub, maar dan zonder parelkettingen en krijtstreeppakken
Om ons te blijven ontwikkelen, zijn we eind 2020 lid geworden van de Groeiclub voor Ondernemers, onderdeel van Groeivoer. Zoals Augusta het noemt: een mooie ondernemersclub zonder parelkettingen en krijtstreeppakken. In deze club kunnen ondernemers met elkaar sparren en ideeën uitwisselen. Dat is heel fijn, zeker als je in je privé-omgeving niet heel veel ondernemers hebt. Wij hebben hier ook al een aantal nieuwe partners aan overgehouden. En natuurlijk luisteren we graag naar de podcast van Ewout en van Groeivoer.
Nieuwsgierig?
Wil je de hele podcast met Stephanie en Ewout luisteren? Dat kan hier. De podcast is ook te vinden onder MI Inspiration in populaire podcast-apps als Apple Podcast en Spotify. Wil je weten hoe marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face, of zoek je een specifieke doelgroep waarmee je in gesprek wil? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op. Benieuwd hoe wij de CO2-uitstoot van onderzoek op locatie compenseren? Daarover lees je hier meer.