Stephanie Groot is dol op lezen, maar vindt het moeilijk er tijd voor te nemen. Voor het slapengaan leest ze het liefst boeken die niets met werk te maken hebben. Maar op vakantie gaat er een dikke stapel boeken en een waslijst aan podcasts mee waar ze als ondernemer wijzer van wordt. In deze blog deelt ze haar tips.
De kracht van een positieve mindset
Ik schreef al eerder een blog over het boek ‘Reset je mindset’ van Daan Jensen. In zijn boek laat hij zien wat de kracht van een positieve mindset is en dat dit voor iedereen binnen handbereik ligt. Focus je op nóg beter worden in wat je al goed kan, en je brein opent zich.
Reisgids door de wereld van klantbeleving
Het boek dat boven op mijn stapel ‘nog te lezen’ ligt, is ‘De CX Travel Guide’, een titel waarmee je direct in vakantiesferen komt. Dit boek van Nienke Bloem, Evelien van Damme en Karolien van der Ouderaa, is een reisgids door de wereld van klantbeleving. Zelf noemen ze het een avontuurlijk handboek om aan de slag te gaan met customerexperience. Het bevat adviezen van CX-managers van organisaties als Aegon, Rijksmuseum, Lush en Kamer van Koophandel. Als het goed is, kun je na het lezen van dit boek door een heldere CX-bril naar je eigen organisatie kijken. Ik ben benieuwd…
Undercover
Een boek dat al heel lang op mijn verlanglijstje staat, en wat ik deze zomer nu eindelijk ook eens echt wil gaan lezen is ‘Invloed – De geheimen van het overtuigen’ van Robert Cialdini. Cialdini is oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit en dit is zijn bekendste boek. In het boek legt hij haarfijn uit hoe beïnvloeding werkt. Wat ik bijzonder vind, is dat hij voor dit boek drie jaar undercover ging bij autodealers, fondsenwervers, reclamemakers en telemarketeers.
Modellen voor marktonderzoek
Op mijn lijstje mag natuurlijk een boek voor marktonderzoekers niet ontbreken. ‘Modellen voor Marketing Insights’ van Anita Cox is dat boek. Het beschrijft de belangrijkste modellen voor consumentengedrag, marktonderzoek en digital analytics. Op basis van die modellen is het makkelijker om bij complexe marketingvraagstukken snel tot de kern te komen. Zo kun je heel gericht een onderzoek opzetten voor de ontwikkeling van effectief beleid. Het boek is zeker niet alleen voor marktonderzoekers interessant, maar voor iedereen die de markt en de klant wil leren begrijpen.
Fan van podcasts
De laatste tijd ben ik groot fan geworden van podcasts. Moet je voor het lezen van een boek altijd speciaal tijd vrijmaken, een podcast luister ik als ik op de fiets zit naar Bureau Fris of als ik in mijn eentje aan het wandelen ben. Mijn favoriet is de podcast van Groeivoer. Eind 2020 zijn Augusta en ik lid geworden van de Groeiclub voor Ondernemers, onderdeel van Groeivoer. Gerhard te Velde, oprichter en eigenaar van Groeivoer, heeft eerder al eens een gastblog voor ons geschreven. Met zijn Groeivoer-podcast heeft hij de Dutch Podcast Award van BNR gewonnen, in de categorie Zakelijk. In deze podcast kun je elke week een inspirerend verhaal horen over ondernemerschap en persoonlijke groei van inspirerende gasten zoals Richard Burger van Swapfiets, Merijn Everaarts van Dopper, Ron Simpson van de Avocado Show, Jochem Hes van Naif Skincare en Maartje Blijleven van We Love Communities.
De afvalligen, Bruce en Obama
Een andere podcast waar ik heel blij van word, is the Renegades podcast van Barack Obama en Bruce Springsteen. Mister president en the Boss. Deze podcast bestaat uit acht openhartige gesprekken tussen iconische muzikant Bruce Springsteen en voormalig president Barack Obama, opgenomen in de zomer van 2020. De gesprekken gaan over onderwerpen als mannelijkheid en vaderschap, over ras en racisme en natuurlijk over muziek.
Meer weten over Bureau Fris?
Als ik niet lees of naar podcasts luister, ben ik natuurlijk druk bezig marktonderzoeken te faciliteren. Wil je weten hoe marktonderzoek precies in z’n werk gaat, online of face-to-face? Stuur een mail naar stephanie@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op. Benieuwd hoe wij de CO2-uitstoot van onderzoek op locatie compenseren? Daarover lees je hier meer.